Vi och våra partners lagrar och/eller får tillgång till information på en enhet, till exempel unika ID:er i cookies för att behandla personuppgifter. Du kan acceptera eller hantera dina val genom att klicka nedan eller när som helst på sidan för dataskyddspolicy. Dessa val kommer att signaleras till våra partners och kommer inte att påverka webbdata.
Vår cookiepolicy
Vi och våra partners behandlar data för att tillhandahålla:
Utveckla och förbättra produkter. Lagra och/eller få åtkomst till information på en enhet. Grundläggande annonser och annonsmätning. Personanpassad annonsprofil och visning. Personanpassat innehåll, innehållsmätning och målgruppsinsikter.
Hantera inställningar för samtycke
Obligatoriska cookies
Dessa cookies försäkrar att webbsidan fungerar korrekt.
Analytiska cookies
Dessa cookies tillåter oss att analysera sidanvändningen så vi kan mäta och förbättra prestanda av våra sidor.
Riktade cookies
Dessa cookies används för att bättre skräddarsy innehåll för dina intressen.
Tillåtna funktioner
Erhåller säker inloggning
Kommer ihåg val för filtrering, sortering och ifyllda fält
Ej tillåtna funktion
Låter oss undersöka och förbättra användarupplevelsen
Låter oss presentera innehåll som överensstämmer med dina intressen
Som stolt sponsor av Young Lions Sweden hade TV4 äran att arrangera prisceremonin av årets tävling, vilket gjordes i TV4-huset vid Gärdet. Här är vinnarna i de fyra kategorierna Film, Media, PR och Digitalt som nu får representera Sverige i den internationella tävlingen Young Lions i Cannes. I Young Lions Sweden tävlar unga kreatörer i kategorierna Film, Media, PR och Digitalt - i år efter en...
I det senaste avsnittet av TV4 Growth Executive Talks gästas TV4:s försäljningsdirektör Malin Häger av Erik Wikander som är vice vd på Svensk Fastighetsförmedling. De pratar om hur bostadsmarknaden påverkas av omvärlden, vilka trender Erik ser och om hur just Svensk Fastighetsförmedling anpassar sin affär för att möta kundernas behov. Se avsnittet här .
Nu för tiden pratar många om att de ska arbeta datadrivet, men vad innebär det konkret för dig som ska utvärdera effekten och ta bättre beslut i det nya medielandskapet? Under förmiddagen den 17 mars bjuder TV4 och Polarsken in till en utbildning i Göteborg där komplexiteten kring att fatta beslut och utvärdera effekt baserat på data utforskas. Under utbildningen får du även en inblick i de...
I säsongspremiären av TV4 Growth Executive Talks gästas TV4:s försäljningsdirektör Malin Häger av Katarina Berg som är global hr-chef på Spotify. De pratar bland annat om employer branding, hur Spotify har tagit hybridkontoret ett steg längre och hur de gör för att få sin företagskultur att nå ut på så många marknader. Se avsnittet här .
I årets sista avsnitt av TV4 Growth gästas TV4:s försäljningsdirektör Malin Häger av Kjell A. Nordström och Per Schlingmann. De pratar om hur den tid som vi lever i nu inte bara påverkar oss som människor, ekonomin och marknaden i stort utan även hur den är med och formar framtiden. Vad går det att lära av historien? Vilka typer av ledare behövs i dag? Hur påverkas beteenden av samhället – och...
Rapporten Mediebarometern 2021 visar hur den svenska befolkningen använder olika medier. Där framgår det bland annat att 93 procent tittar på rörlig bild under en genomsnittlig dag och att tablålagd-tv är det media som tittarna konsumerar mest tid vid. Sedan 1979 har Nordicom utfört Mediebarometern som är en årlig frågeundersökning som belyser den svenska befolkningens användning av olika medie...
Stora bolag som Kantar och Dentsu rapporterar om att AVOD, reklamfinansierade streamingtjänster, är framtiden. Kantar menar i sin rapport ”Media Trends and Predictions 2023” att AVOD ökar sin penetration och att det kommer att fortsätta, inte minst när Netflix kliver in på marknaden. Dentsu är inne på samma linje och skriver i sin rapport ”2023 Media Trends” att ”AVOD eats SVOD – Ad-funded vide...
Under svåra tider är det många företag som får krav på sig att minska kostnaderna. Ett av de enklaste och snabbaste sätten att göra det på är att minska eller stoppa medieinvesteringarna. Men, ett flertal forskare och professorer inom marknadsföring har gång på gång visat att de företag som har möjlighet att hålla i sin marknadsföring under osäkra tider är de som kommer ut starkast på andra...
Den nyblivna ägaren och vd:n på Åhléns, Ayad Al-Saffar, är känd för att gång på gång lyckas vända stora förlusttyngda kedjeföretag till att gå med vinst relativt snart efter att han klivit in i bolagen - Åhléns är bolaget som står näst på tur. I det senaste avsnittet av TV4 Growth Executive Talks berättar han om hur han går till väga för att lyckas. Vad krävs av honom som ledare? Vilken roll sk...
IAB Sweden Mixx Awards 2022 är en tävling som fokuserar på kreativitet och effekt där de som belönas är team och talanger samt kreatörer och varumärken som har ”tagit interaktiv reklam till nya nivåer”. I år är TV4 Play nominerat i kategorin Bästa digitala annonsmiljö. Vinnarna utses den 30 november. Under IAB Sweden Mixx Awards utses vinnare i sex kategorier: Bästa digitala kampanj, Bästa...
I dag släpptes ett nytt avsnitt av TV4 Growth Executive Talks där TV4:s försäljningsdirektör Malin Häger blickar in i dryckesbranschen tillsammans med Henrik Åström som i dag är vice vd på Spendrups. De pratar bland annat om hur det är att arbeta med en stor portfölj av varumärken, kulturen inom ett familjeföretag som Spendrups och om nya innovationer som bidrar till en mer hållbar produktion. ...
Inför 2023 sänks priserna på TV4:s digitala erbjudande med 10 till 39 procent. De regionala annonspriserna linjärt ligger oförändrade. - TV4 är hela Sveriges tv-kanal och vår ambition är att fortsatt erbjuda den starkaste räckviddsprodukten på den regionala marknaden. Jag vill slå ett slag för vår regionala produkt och trycka på att vi förenklar för annonsörerna genom att sänka trösklarna för...
I säsongens andra avsnitt av TV4 Growth Executive Talks gästas Malin Häger av Sofia Larsen som är vd på Svensk Handel. De pratar om hur olika delar av handeln påverkas och utvecklas av världsläget och om vilka frågor som ligger högst på agendan just nu. Se avsnittet här . FLER NYHETER >>
I dag släpptes höstens första avsnitt av TV4 Growth Executive Talks. Det blev ett specialavsnitt där TV4:s försäljningsdirektör Malin Häger träffar sin kollega Mathias Berg som är vice vd för TV4 Media men som fr o m den 1 december tar över som vd efter Casten Almqvist. De pratar om hans kommande uppdrag som vd för TV4 Media och om hur han ser på nästa steg för TV4 – däribland om att mer innehå...
Bildtext: Reklamfilmen ”Denim” för H&M utsågs till Sveriges bästa reklamfilm vid Roygalan 2022. I går, den 29 september, belönades kreativitet och nyskapande inom svensk reklamfilmsproduktion under Roygalan som i år hölls på Södra teatern i Stockholm. TV4 var sponsor för andra året i rad och Marcus von Boisman, Creative Lead på TV4, var dessutom med och utsåg vinnarna i fyra av de tretton...
Under hösten förändrar och lanserar MMS stegvis nya mätningar för att kunna redovisa en totalvaluta för tv och onlinevideo, så kallat total-tv. I och med förändringen möjliggörs en samlad analys för hur tittandet fördelar sig över hushållens olika skärmar och plattformar. Ta del av när och hur allt förändras här. I dag sker det första steget i MMS förändring för att kunna lansera en totalmätnin...
Den 21 september genomfördes TV4 Growth Business Day i en fullsatt aula på Norra Latin i Stockholm. Under eftermiddagen samlade TV4 forskare och representanter från näringslivet för att få svar på vilka som är de nya framgångsfaktorerna i en förändrad värld. Moderator Kjell A. Nordström tog emot såväl internationella som svenska gäster på scenen och pratade bland annat om världsläget,...
I säsongens första avsnitt av TV4 Growth träffar TV4:s försäljningsdirektör Malin Häger ett flertal kollegor och gäster. De pratar om den ökade satsningen på TV4:s nyhetsjournalistik och om vad som är att vänta på TV4 under 2023 – både vad gäller kommersiella möjligheter och om nya program som tar plats. Gäster från TV4: Viveka Hansson, programdirektör, Anders Pihlblad, programledare, Fredrik...
TV4 lanserar möjligheten att annonsera i tv-innehåll på den stora tv-skärmen med styrningar på användarnivå med CTV. En av de snabbast växande marknadsföringskanalerna globalt de senaste åren är connected tv, CTV. Adweek rapporterar att annonsering i CTV kommer växa med upp mot 40 procent i USA under 2022. Möjligheten och potentialen i att annonsera smart på den stora tv-skärmen via det digital...
TV4 ser ett stort värde i att ta in forskning i det dagliga arbetet kring marknadsföring för att på så sätt kunna ta rätt beslut som ger effekt och kunna ge ännu bättre rådgivning till sina kunder och annonsörer. Nu är det dessutom klart att TV4 har gått in som sponsor till världens största institut för marknadsforskning: Ehrenberg-Bass Institute. I och med sponsorskapet har TV4 exklusiv tillgå...
TV4 fortsätter satsningen på en digitaliserad och automatiserad annonsaffär för att göra det enklare och tillgängligare att köpa tv. Med kort framförhållning, utan avtal eller andra åtaganden, kan alla typer av annonsörer boka både digital och linjär tv via självserviceverktyget TV4 Ad Manager. - Med TV4 Ad Manager är vi ledande på marknaden med att digitalisera annonsaffären. Vi har kombinerat...
Fotbolls-VM 2022 arrangeras i Qatar mellan 21 november och 18 december där 32 nationer gör upp om vem som blir årets världsmästare i fotboll. Det blir det första fotbollsmästerskapet som spelas i Mellanöstern och på grund av det varma klimatet även det första som spelas under vinterhalvåret. TV4 är på plats för att bevaka händelsen – både på och utanför planen. Qatar är den minsta nationen...
TV4 presenterar nu en ny produkt som heter Avancerad målgruppsstyrning. Tack vare samarbetet med datapartnern Bisnode kan den förstapartsdata som TV4 har tillgång ti ll via TV4 Play ”kläs på” ytterligare, vilket möjliggör styrningar på nya parametrar. Nu är det möjligt att styra en kampanj mot TV4 Play-användare efter exempelvis bostadsform, om de är bilägare eller inte samt vilken fas i livet...
De senaste åren har ställt nya krav på resebranschen. Hållbarhet ligger högt på agendan och pandemin gjorde att resandet avstannade för att sen delvis ta sig en ny form. Hur har TUI anpassat sin verksamhet? Hur arbetar de med tonaliteten i sin marknadsföring? Och hur jobbar de för att utveckla framtidens hållbara turism? I det här avsnittet av TV4 Growth Executive Talks gästades Malin Häger av...
Moderator Kjell A. Nordström och TV4:s försäljningsdirektör Malin Häger bjuder in till årets viktigaste affärsseminarium där TV4 samlar forskare och representanter från näringslivet för att få svar på vilka som är de nya framgångsfaktorerna i en förändrad värld. Hur fattar man hållbara affärsbeslut när omvärlden känns mer oförutsägbar än någonsin? Vad säger vetenskapen om beslutsfattande och...
Varje år delas priset Årets media ut av mediebyrån Scream, i samarbete med Resumé. Vinnaren röstas fram av de hundra marknadschefer som är nominerade i kategorin Sveriges bästa marknadschef. I år röstade de fram TV4 – för tredje gången. För sextonde året i rad hyllades Sveriges bästa marknadschefer under en galakväll på Grand Hotel i Stockholm. Under kvällen utsågs även vinnaren i kategorin Åre...
I år klev TV4 in som sponsor i 60-årsjubilerande Guldägget, Sveriges äldsta och största kommunikationstävling. Syftet med tävlingen är att höja den kreativa standarden och föra svensk kommunikation framåt. TV4 sponsrade kategorierna Längre filmer och Kortare filmer. Inför Guldäggsgalan intervjuade vi några av de största reklamfilmsregissörerna i Sverige. Ta några minuter och lyssna på...
Hos TV4 kan du köpa reklam i nationell broadcast-tv på ett helt nytt sätt. Utan avtal och andra åtaganden kan alla typer av annonsörer boka högkvalitativ tv med kort framförhållning till ett attraktivt pris. Med TV4:s självserviceplattform kan annonsörer och medieköpare på ett enkelt sätt addera en mängd styrningsmöjligheter som i dag kräver stor manuell handpåläggning från köparna. Annonsören...
Under 2020 köpte färdigmatskonceptet Schysst käk reklamutrymme i TV4. Efter att ha sett fina effekter både hos konsumenterna och i bemötandet inom livsmedelshandeln planerar de nu en ny kampanjperiod hos TV4 under 2021. Schysst käk startade med målet att underlätta middagen för barnfamiljer. Sedan företaget startade har de lanserat ett flertal produkter och erbjuder nu kebab för de allra flesta...
TV4 har länge erbjudit digital annonsering regionalt men nu utvecklas det erbjudandet ytterligare. Tidigare har det varit möjligt att styra annonseringen mot IP-nummer och därmed där användaren/servern befinner sig men nu är det även möjligt att styra mot användare som bor i en specifik region med hjälp av förstapartsdata från TV4 Play. Tidigare har den geografiska styrningen på TV4 Play byggt ...
Förra våren lanserade TV4 ett nytt digitalt B2B-forum under TV4 Growth som sedan dess har sänts kontinuerligt via TV4 Play. Nu lanseras en förlängning av programmet som går under namnet TV4 Growth Executive Talks. I TV4 Growth Executive Talks bjuds ledare inom näringslivet in till samtal om möjligheter och utmaningar inom deras respektive bransch. Malin Häger, försäljningsdirektör reklam Norden...
För sextonde året i rad är det dags för nya deltagare att anta utmaningen att lära sig ett flertal dansnummer och framföra dem live inför svenska folket i Let’s dance. Det har varit en återkommande succé som har lockat sponsorer sedan programmet startade 2006. Ända sedan Let’s dance startade har programmet lockat sponsorer som vill associera sig med de underhållande och imponerande dansnummer s...
TV4 satsar stort på tillväxt och ser stora ökningar i antalet strömmade timmar och strömstarter. Det sista kvartalet 2020 slog TV4 Play dessutom rekord i hur många människor som i snitt tittade varje vecka, nämligen 26,2 procent av alla mellan 9-99 år*.
Vill du att ditt varumärke ska synas under specifika tider på dygnet och associeras med det innehåll som visas på TV4 Play? TV4:s a nnonsprodukt Specific Daypart gör det möjligt att nå TV4 Plays användare under olika tider på dygnet, vilket gör att det är lätt att styra när ditt varumärke/produkt ska synas efter vad som passar din målgrupp bäst. Kanske har du en produkt som har anknytning till ...
Thinkbox, en av världens ledande analysföretag och främsta experter när det gäller effektivitet inom media/marknadskommunikation, har gjort ett flertal studier där tv gång på gång visar sig vara det mest effektiva mediet. De här studierna görs ofta på stora företag, men i en av deras senaste studier, As Seen on TV, tog de reda på om samma insikter kan appliceras på mindre företag. Så vad visade...
World Television Day har firats runt om i världen sedan 1996 när FN beslutade att tv skulle få en egen dag som ett erkännande om att tv är en symbol för kommunikation och globalisering i vår nutid. Årets tema lyfter hur tv kan göra skillnad i samhället under svåra tider – både som sällskap och som en kanal för att lyfta viktiga frågor. Varje år skapas ett kort klipp som visas internationellt. S...
I det senaste avsnittet av TV4 Growth träffar Malin Häger, försäljningsdirektör reklam Norden på TV4 Media, Mark Ritson, prisbelönt kolumnist och en av världens mest populära varumärkeskonsulter. Utifrån världsledande aktörer inom insikt och analys, presenterar Mark en rad olika områden inom mediekonsumtion, effekt och styrkan i olika medieslag. På ett metodiskt och välformulerat sätt för han...
Onsdag den 7 oktober, under en livesänd Screening och TV4 Growth, presenterade TV4 och C More kommande programnyheter under hösten 2020 och våren 2021. Dessutom bjöds det på tips kring marknadsföring från marknadsföringsexperterna Mark Ritson och Katharine Joy Newby Grant och på ett nytt härligt branschsamarbete. Nu är det möjligt att se sändningen i efterhand på TV4 Play. Under årets Screening...
Under en livesänd Screening presenterade TV4 och C More idag kommande höjdpunkter för hösten 2020 och våren 2021. David Hellenius med gäster berättade om helt nya program och satsningar på engagerande nyheter, storslagen underhållning, direktsänd sport och högklassigt drama. Bland annat lanserades det känslofyllda nya formatet Återskaparna med programledarduon Erik Haag och Lotta Lundgren, och...
Sedan flera år tillbaka har TV4 en nära relation till Sveriges Annonsörer, bland annat som huvudsponsor för 100-Wattaren och genom Cross Media Measurements och Effektinitiativet. Nu är det klart att TV4 även startar ett samarbete med Sveriges Kommunikationsbyråer och Film- och tv-producenterna genom att gå in som kategorisponsor för Längre filmer i tävlingen Guldägget, som huvudsponsor för Youn...
TV4 och C More har köpt de exklusiva rättigheterna till UEFA Champions League i både Sverige och Finland för perioden 2021-2024. - Det här handlar om världens bästa turnering i världens största sport. Vi är enormt stolta över att kunna erbjuda UEFA Champions League till våra användare. Det är en sporthändelse som vi vet kommer att locka stort intresse och samla en stor publik , säger Casten...
Under de speciella omständigheter som vi nu är mitt i har TV4 skapat ett nytt forum, som går under namnet TV4 Growth, för att kommunicera och samtala kring aktuella ämnen som rör dagens medielandskap. I en serie återkommande korta avsnitt, som sänds via TV4 Play, bjuds olika personer från tv-branschen in till samtal. TV4 Growth hade premiär fredag den 17 april och ett nytt avsnitt släpps tills...
Behovet av information och nyheter är just nu extra stort i samband med den speciella situation som hela världen befinner sig i, i och med covid-19. TV4:s nyhetsredaktion gör därför allt för att hålla tittarna uppdaterade med den senaste informationen och ser en rejäl ökning i antalet tittare på aktualitetsprogrammen Nyhetsmorgon, Malou efter tio, Efter fem och TV4Nyheterna. Nyhetsdygnet i TV4...
Carlssons Ring Fastighetsmäklare har varit kund hos TV4 sedan 2018 när de valde att bredda sin marknadsföring för att nå nya målgrupper. Här får du träffa Per Myrsten, marknadsansvarig, som berättar om deras samarbete med TV4.
Om det är lönt att annonsera under sommarmånaderna är en rimlig fråga eftersom det är en tid när många är på semester. Ett svar är såklart att det beror på, men det finns även en hel del generella fördelar med att annonsera då. Faktum är att över en fjärdedel av all handel sker under just sommarmånaderna och det är även den tid då detaljhandeln ökar som mest under året. Anledningen är till stor...
RBS-sponsring innebär att ditt varumärke associeras med en mix av olika program – till skillnad från om du sponsrar ett specifikt format. Tidigare har det bara varit möjligt att köpa RBS-sponsring i TV4, Sjuan, TV12 och TV4 Fakta – nu är det även möjligt att köpa digital RBS-sponsring i TV4 Play. Det finns ett antal möjligheter att gå in som sponsor till program som visas i TV4. Det går...
PRESSMEDDELANDE - företaget TV4 Play lanserar egenutvecklad teknik för riktade annonser och överger därmed användandet av cookies. Den nya målgruppstekniken, som tas i bruk under mars, möjliggör utökad volym av möjliga annonsvisningar och ökar annonsörernas potentiella räckvidd. Cookies har länge varit standarden för lagring av information om internetanvändare och därmed den främsta källan för...
Det finns ett antal möjligheter att gå in som sponsor till program som visas i TV4. Det går exempelvis att sponsra ett specifikt format eller att köpa så kallad RBS-sponsring som i stället innebär att du associeras med en mix av olika program. Tidigare har det bara varit möjligt att köpa RBS-sponsring som inkluderar hela tv-dygnet – nu är det även möjligt att bara köpa offprime vilket inkludera...
Vid annonsering i TV4 finns ett flertal möjligheter – allt från att synas med en reklamfilm inom utvalda områden till att gå in som sponsor för ett specifikt format. Här svarar Anna Tjärnberg, account manager på TV4:s kontor i Sundsvall, på några vanliga frågor som främst fokuserar på regional annonsering i TV4.
TV4 höjer nu standarden och värdet på sitt annonsörserbjudande online. Från och med årsskiftet införs en leveransgaranti på att reklamfilmerna på TV4 Play ses i sin helhet, utan att det kostar annonsörerna något extra. ”Rimligt och rätt att ta det här steget nu”, säger försäljningsdirektören Malin Häger. Frågor om transparens, mätbarhet, viewability och effekt har blivit allt viktigare för...
Drömmen för alla annonsörer är att kunna välja de medier som ger tillbaka mest pengar. Den stora utmaningen är att de rätta valen påverkas av ett flertal faktorer – vilken bransch du verkar inom, hur specifik din målgrupp är och hur stor den geografiska marknaden är. Den ultimata lösningen är att själv kunna testa, mäta och lära sig vilka medier som passar bäst för just ditt företag. Det är doc...
Som stolt sponsor av Young Lions Sweden hade TV4 äran att arrangera prisceremonin av årets tävling, vilket gjordes i TV4-huset vid Gärdet. Här är vinnarna i de fyra kategorierna Film, Media, PR och Digitalt som nu får representera Sverige i den internationella tävlingen Young Lions i Cannes. I Young Lions Sweden tävlar unga kreatörer i kategorierna Film, Media, PR och Digitalt - i år efter en...
I det senaste avsnittet av TV4 Growth Executive Talks gästas TV4:s försäljningsdirektör Malin Häger av Erik Wikander som är vice vd på Svensk Fastighetsförmedling. De pratar om hur bostadsmarknaden påverkas av omvärlden, vilka trender Erik ser och om hur just Svensk Fastighetsförmedling anpassar sin affär för att möta kundernas behov. Se avsnittet här .
Nu för tiden pratar många om att de ska arbeta datadrivet, men vad innebär det konkret för dig som ska utvärdera effekten och ta bättre beslut i det nya medielandskapet? Under förmiddagen den 17 mars bjuder TV4 och Polarsken in till en utbildning i Göteborg där komplexiteten kring att fatta beslut och utvärdera effekt baserat på data utforskas. Under utbildningen får du även en inblick i de...
I säsongspremiären av TV4 Growth Executive Talks gästas TV4:s försäljningsdirektör Malin Häger av Katarina Berg som är global hr-chef på Spotify. De pratar bland annat om employer branding, hur Spotify har tagit hybridkontoret ett steg längre och hur de gör för att få sin företagskultur att nå ut på så många marknader. Se avsnittet här .
I årets sista avsnitt av TV4 Growth gästas TV4:s försäljningsdirektör Malin Häger av Kjell A. Nordström och Per Schlingmann. De pratar om hur den tid som vi lever i nu inte bara påverkar oss som människor, ekonomin och marknaden i stort utan även hur den är med och formar framtiden. Vad går det att lära av historien? Vilka typer av ledare behövs i dag? Hur påverkas beteenden av samhället – och...
Rapporten Mediebarometern 2021 visar hur den svenska befolkningen använder olika medier. Där framgår det bland annat att 93 procent tittar på rörlig bild under en genomsnittlig dag och att tablålagd-tv är det media som tittarna konsumerar mest tid vid. Sedan 1979 har Nordicom utfört Mediebarometern som är en årlig frågeundersökning som belyser den svenska befolkningens användning av olika medie...
Stora bolag som Kantar och Dentsu rapporterar om att AVOD, reklamfinansierade streamingtjänster, är framtiden. Kantar menar i sin rapport ”Media Trends and Predictions 2023” att AVOD ökar sin penetration och att det kommer att fortsätta, inte minst när Netflix kliver in på marknaden. Dentsu är inne på samma linje och skriver i sin rapport ”2023 Media Trends” att ”AVOD eats SVOD – Ad-funded vide...
Under svåra tider är det många företag som får krav på sig att minska kostnaderna. Ett av de enklaste och snabbaste sätten att göra det på är att minska eller stoppa medieinvesteringarna. Men, ett flertal forskare och professorer inom marknadsföring har gång på gång visat att de företag som har möjlighet att hålla i sin marknadsföring under osäkra tider är de som kommer ut starkast på andra...
Den nyblivna ägaren och vd:n på Åhléns, Ayad Al-Saffar, är känd för att gång på gång lyckas vända stora förlusttyngda kedjeföretag till att gå med vinst relativt snart efter att han klivit in i bolagen - Åhléns är bolaget som står näst på tur. I det senaste avsnittet av TV4 Growth Executive Talks berättar han om hur han går till väga för att lyckas. Vad krävs av honom som ledare? Vilken roll sk...
IAB Sweden Mixx Awards 2022 är en tävling som fokuserar på kreativitet och effekt där de som belönas är team och talanger samt kreatörer och varumärken som har ”tagit interaktiv reklam till nya nivåer”. I år är TV4 Play nominerat i kategorin Bästa digitala annonsmiljö. Vinnarna utses den 30 november. Under IAB Sweden Mixx Awards utses vinnare i sex kategorier: Bästa digitala kampanj, Bästa...
I dag släpptes ett nytt avsnitt av TV4 Growth Executive Talks där TV4:s försäljningsdirektör Malin Häger blickar in i dryckesbranschen tillsammans med Henrik Åström som i dag är vice vd på Spendrups. De pratar bland annat om hur det är att arbeta med en stor portfölj av varumärken, kulturen inom ett familjeföretag som Spendrups och om nya innovationer som bidrar till en mer hållbar produktion. ...
Inför 2023 sänks priserna på TV4:s digitala erbjudande med 10 till 39 procent. De regionala annonspriserna linjärt ligger oförändrade. - TV4 är hela Sveriges tv-kanal och vår ambition är att fortsatt erbjuda den starkaste räckviddsprodukten på den regionala marknaden. Jag vill slå ett slag för vår regionala produkt och trycka på att vi förenklar för annonsörerna genom att sänka trösklarna för...
I säsongens andra avsnitt av TV4 Growth Executive Talks gästas Malin Häger av Sofia Larsen som är vd på Svensk Handel. De pratar om hur olika delar av handeln påverkas och utvecklas av världsläget och om vilka frågor som ligger högst på agendan just nu. Se avsnittet här . FLER NYHETER >>
I dag släpptes höstens första avsnitt av TV4 Growth Executive Talks. Det blev ett specialavsnitt där TV4:s försäljningsdirektör Malin Häger träffar sin kollega Mathias Berg som är vice vd för TV4 Media men som fr o m den 1 december tar över som vd efter Casten Almqvist. De pratar om hans kommande uppdrag som vd för TV4 Media och om hur han ser på nästa steg för TV4 – däribland om att mer innehå...
Bildtext: Reklamfilmen ”Denim” för H&M utsågs till Sveriges bästa reklamfilm vid Roygalan 2022. I går, den 29 september, belönades kreativitet och nyskapande inom svensk reklamfilmsproduktion under Roygalan som i år hölls på Södra teatern i Stockholm. TV4 var sponsor för andra året i rad och Marcus von Boisman, Creative Lead på TV4, var dessutom med och utsåg vinnarna i fyra av de tretton...
Under hösten förändrar och lanserar MMS stegvis nya mätningar för att kunna redovisa en totalvaluta för tv och onlinevideo, så kallat total-tv. I och med förändringen möjliggörs en samlad analys för hur tittandet fördelar sig över hushållens olika skärmar och plattformar. Ta del av när och hur allt förändras här. I dag sker det första steget i MMS förändring för att kunna lansera en totalmätnin...
Den 21 september genomfördes TV4 Growth Business Day i en fullsatt aula på Norra Latin i Stockholm. Under eftermiddagen samlade TV4 forskare och representanter från näringslivet för att få svar på vilka som är de nya framgångsfaktorerna i en förändrad värld. Moderator Kjell A. Nordström tog emot såväl internationella som svenska gäster på scenen och pratade bland annat om världsläget,...
I säsongens första avsnitt av TV4 Growth träffar TV4:s försäljningsdirektör Malin Häger ett flertal kollegor och gäster. De pratar om den ökade satsningen på TV4:s nyhetsjournalistik och om vad som är att vänta på TV4 under 2023 – både vad gäller kommersiella möjligheter och om nya program som tar plats. Gäster från TV4: Viveka Hansson, programdirektör, Anders Pihlblad, programledare, Fredrik...
TV4 lanserar möjligheten att annonsera i tv-innehåll på den stora tv-skärmen med styrningar på användarnivå med CTV. En av de snabbast växande marknadsföringskanalerna globalt de senaste åren är connected tv, CTV. Adweek rapporterar att annonsering i CTV kommer växa med upp mot 40 procent i USA under 2022. Möjligheten och potentialen i att annonsera smart på den stora tv-skärmen via det digital...
TV4 ser ett stort värde i att ta in forskning i det dagliga arbetet kring marknadsföring för att på så sätt kunna ta rätt beslut som ger effekt och kunna ge ännu bättre rådgivning till sina kunder och annonsörer. Nu är det dessutom klart att TV4 har gått in som sponsor till världens största institut för marknadsforskning: Ehrenberg-Bass Institute. I och med sponsorskapet har TV4 exklusiv tillgå...
TV4 fortsätter satsningen på en digitaliserad och automatiserad annonsaffär för att göra det enklare och tillgängligare att köpa tv. Med kort framförhållning, utan avtal eller andra åtaganden, kan alla typer av annonsörer boka både digital och linjär tv via självserviceverktyget TV4 Ad Manager. - Med TV4 Ad Manager är vi ledande på marknaden med att digitalisera annonsaffären. Vi har kombinerat...
Fotbolls-VM 2022 arrangeras i Qatar mellan 21 november och 18 december där 32 nationer gör upp om vem som blir årets världsmästare i fotboll. Det blir det första fotbollsmästerskapet som spelas i Mellanöstern och på grund av det varma klimatet även det första som spelas under vinterhalvåret. TV4 är på plats för att bevaka händelsen – både på och utanför planen. Qatar är den minsta nationen...
TV4 presenterar nu en ny produkt som heter Avancerad målgruppsstyrning. Tack vare samarbetet med datapartnern Bisnode kan den förstapartsdata som TV4 har tillgång ti ll via TV4 Play ”kläs på” ytterligare, vilket möjliggör styrningar på nya parametrar. Nu är det möjligt att styra en kampanj mot TV4 Play-användare efter exempelvis bostadsform, om de är bilägare eller inte samt vilken fas i livet...
De senaste åren har ställt nya krav på resebranschen. Hållbarhet ligger högt på agendan och pandemin gjorde att resandet avstannade för att sen delvis ta sig en ny form. Hur har TUI anpassat sin verksamhet? Hur arbetar de med tonaliteten i sin marknadsföring? Och hur jobbar de för att utveckla framtidens hållbara turism? I det här avsnittet av TV4 Growth Executive Talks gästades Malin Häger av...
Moderator Kjell A. Nordström och TV4:s försäljningsdirektör Malin Häger bjuder in till årets viktigaste affärsseminarium där TV4 samlar forskare och representanter från näringslivet för att få svar på vilka som är de nya framgångsfaktorerna i en förändrad värld. Hur fattar man hållbara affärsbeslut när omvärlden känns mer oförutsägbar än någonsin? Vad säger vetenskapen om beslutsfattande och...
Varje år delas priset Årets media ut av mediebyrån Scream, i samarbete med Resumé. Vinnaren röstas fram av de hundra marknadschefer som är nominerade i kategorin Sveriges bästa marknadschef. I år röstade de fram TV4 – för tredje gången. För sextonde året i rad hyllades Sveriges bästa marknadschefer under en galakväll på Grand Hotel i Stockholm. Under kvällen utsågs även vinnaren i kategorin Åre...
I år klev TV4 in som sponsor i 60-årsjubilerande Guldägget, Sveriges äldsta och största kommunikationstävling. Syftet med tävlingen är att höja den kreativa standarden och föra svensk kommunikation framåt. TV4 sponsrade kategorierna Längre filmer och Kortare filmer. Inför Guldäggsgalan intervjuade vi några av de största reklamfilmsregissörerna i Sverige. Ta några minuter och lyssna på...
Hos TV4 kan du köpa reklam i nationell broadcast-tv på ett helt nytt sätt. Utan avtal och andra åtaganden kan alla typer av annonsörer boka högkvalitativ tv med kort framförhållning till ett attraktivt pris. Med TV4:s självserviceplattform kan annonsörer och medieköpare på ett enkelt sätt addera en mängd styrningsmöjligheter som i dag kräver stor manuell handpåläggning från köparna. Annonsören...
Under 2020 köpte färdigmatskonceptet Schysst käk reklamutrymme i TV4. Efter att ha sett fina effekter både hos konsumenterna och i bemötandet inom livsmedelshandeln planerar de nu en ny kampanjperiod hos TV4 under 2021. Schysst käk startade med målet att underlätta middagen för barnfamiljer. Sedan företaget startade har de lanserat ett flertal produkter och erbjuder nu kebab för de allra flesta...
TV4 har länge erbjudit digital annonsering regionalt men nu utvecklas det erbjudandet ytterligare. Tidigare har det varit möjligt att styra annonseringen mot IP-nummer och därmed där användaren/servern befinner sig men nu är det även möjligt att styra mot användare som bor i en specifik region med hjälp av förstapartsdata från TV4 Play. Tidigare har den geografiska styrningen på TV4 Play byggt ...
Förra våren lanserade TV4 ett nytt digitalt B2B-forum under TV4 Growth som sedan dess har sänts kontinuerligt via TV4 Play. Nu lanseras en förlängning av programmet som går under namnet TV4 Growth Executive Talks. I TV4 Growth Executive Talks bjuds ledare inom näringslivet in till samtal om möjligheter och utmaningar inom deras respektive bransch. Malin Häger, försäljningsdirektör reklam Norden...
För sextonde året i rad är det dags för nya deltagare att anta utmaningen att lära sig ett flertal dansnummer och framföra dem live inför svenska folket i Let’s dance. Det har varit en återkommande succé som har lockat sponsorer sedan programmet startade 2006. Ända sedan Let’s dance startade har programmet lockat sponsorer som vill associera sig med de underhållande och imponerande dansnummer s...
TV4 satsar stort på tillväxt och ser stora ökningar i antalet strömmade timmar och strömstarter. Det sista kvartalet 2020 slog TV4 Play dessutom rekord i hur många människor som i snitt tittade varje vecka, nämligen 26,2 procent av alla mellan 9-99 år*.
Vill du att ditt varumärke ska synas under specifika tider på dygnet och associeras med det innehåll som visas på TV4 Play? TV4:s a nnonsprodukt Specific Daypart gör det möjligt att nå TV4 Plays användare under olika tider på dygnet, vilket gör att det är lätt att styra när ditt varumärke/produkt ska synas efter vad som passar din målgrupp bäst. Kanske har du en produkt som har anknytning till ...
Thinkbox, en av världens ledande analysföretag och främsta experter när det gäller effektivitet inom media/marknadskommunikation, har gjort ett flertal studier där tv gång på gång visar sig vara det mest effektiva mediet. De här studierna görs ofta på stora företag, men i en av deras senaste studier, As Seen on TV, tog de reda på om samma insikter kan appliceras på mindre företag. Så vad visade...
World Television Day har firats runt om i världen sedan 1996 när FN beslutade att tv skulle få en egen dag som ett erkännande om att tv är en symbol för kommunikation och globalisering i vår nutid. Årets tema lyfter hur tv kan göra skillnad i samhället under svåra tider – både som sällskap och som en kanal för att lyfta viktiga frågor. Varje år skapas ett kort klipp som visas internationellt. S...
I det senaste avsnittet av TV4 Growth träffar Malin Häger, försäljningsdirektör reklam Norden på TV4 Media, Mark Ritson, prisbelönt kolumnist och en av världens mest populära varumärkeskonsulter. Utifrån världsledande aktörer inom insikt och analys, presenterar Mark en rad olika områden inom mediekonsumtion, effekt och styrkan i olika medieslag. På ett metodiskt och välformulerat sätt för han...
Onsdag den 7 oktober, under en livesänd Screening och TV4 Growth, presenterade TV4 och C More kommande programnyheter under hösten 2020 och våren 2021. Dessutom bjöds det på tips kring marknadsföring från marknadsföringsexperterna Mark Ritson och Katharine Joy Newby Grant och på ett nytt härligt branschsamarbete. Nu är det möjligt att se sändningen i efterhand på TV4 Play. Under årets Screening...
Under en livesänd Screening presenterade TV4 och C More idag kommande höjdpunkter för hösten 2020 och våren 2021. David Hellenius med gäster berättade om helt nya program och satsningar på engagerande nyheter, storslagen underhållning, direktsänd sport och högklassigt drama. Bland annat lanserades det känslofyllda nya formatet Återskaparna med programledarduon Erik Haag och Lotta Lundgren, och...
Sedan flera år tillbaka har TV4 en nära relation till Sveriges Annonsörer, bland annat som huvudsponsor för 100-Wattaren och genom Cross Media Measurements och Effektinitiativet. Nu är det klart att TV4 även startar ett samarbete med Sveriges Kommunikationsbyråer och Film- och tv-producenterna genom att gå in som kategorisponsor för Längre filmer i tävlingen Guldägget, som huvudsponsor för Youn...
TV4 och C More har köpt de exklusiva rättigheterna till UEFA Champions League i både Sverige och Finland för perioden 2021-2024. - Det här handlar om världens bästa turnering i världens största sport. Vi är enormt stolta över att kunna erbjuda UEFA Champions League till våra användare. Det är en sporthändelse som vi vet kommer att locka stort intresse och samla en stor publik , säger Casten...
Under de speciella omständigheter som vi nu är mitt i har TV4 skapat ett nytt forum, som går under namnet TV4 Growth, för att kommunicera och samtala kring aktuella ämnen som rör dagens medielandskap. I en serie återkommande korta avsnitt, som sänds via TV4 Play, bjuds olika personer från tv-branschen in till samtal. TV4 Growth hade premiär fredag den 17 april och ett nytt avsnitt släpps tills...
Behovet av information och nyheter är just nu extra stort i samband med den speciella situation som hela världen befinner sig i, i och med covid-19. TV4:s nyhetsredaktion gör därför allt för att hålla tittarna uppdaterade med den senaste informationen och ser en rejäl ökning i antalet tittare på aktualitetsprogrammen Nyhetsmorgon, Malou efter tio, Efter fem och TV4Nyheterna. Nyhetsdygnet i TV4...
Carlssons Ring Fastighetsmäklare har varit kund hos TV4 sedan 2018 när de valde att bredda sin marknadsföring för att nå nya målgrupper. Här får du träffa Per Myrsten, marknadsansvarig, som berättar om deras samarbete med TV4.
Om det är lönt att annonsera under sommarmånaderna är en rimlig fråga eftersom det är en tid när många är på semester. Ett svar är såklart att det beror på, men det finns även en hel del generella fördelar med att annonsera då. Faktum är att över en fjärdedel av all handel sker under just sommarmånaderna och det är även den tid då detaljhandeln ökar som mest under året. Anledningen är till stor...
RBS-sponsring innebär att ditt varumärke associeras med en mix av olika program – till skillnad från om du sponsrar ett specifikt format. Tidigare har det bara varit möjligt att köpa RBS-sponsring i TV4, Sjuan, TV12 och TV4 Fakta – nu är det även möjligt att köpa digital RBS-sponsring i TV4 Play. Det finns ett antal möjligheter att gå in som sponsor till program som visas i TV4. Det går...
PRESSMEDDELANDE - företaget TV4 Play lanserar egenutvecklad teknik för riktade annonser och överger därmed användandet av cookies. Den nya målgruppstekniken, som tas i bruk under mars, möjliggör utökad volym av möjliga annonsvisningar och ökar annonsörernas potentiella räckvidd. Cookies har länge varit standarden för lagring av information om internetanvändare och därmed den främsta källan för...
Det finns ett antal möjligheter att gå in som sponsor till program som visas i TV4. Det går exempelvis att sponsra ett specifikt format eller att köpa så kallad RBS-sponsring som i stället innebär att du associeras med en mix av olika program. Tidigare har det bara varit möjligt att köpa RBS-sponsring som inkluderar hela tv-dygnet – nu är det även möjligt att bara köpa offprime vilket inkludera...
Vid annonsering i TV4 finns ett flertal möjligheter – allt från att synas med en reklamfilm inom utvalda områden till att gå in som sponsor för ett specifikt format. Här svarar Anna Tjärnberg, account manager på TV4:s kontor i Sundsvall, på några vanliga frågor som främst fokuserar på regional annonsering i TV4.
TV4 höjer nu standarden och värdet på sitt annonsörserbjudande online. Från och med årsskiftet införs en leveransgaranti på att reklamfilmerna på TV4 Play ses i sin helhet, utan att det kostar annonsörerna något extra. ”Rimligt och rätt att ta det här steget nu”, säger försäljningsdirektören Malin Häger. Frågor om transparens, mätbarhet, viewability och effekt har blivit allt viktigare för...
Drömmen för alla annonsörer är att kunna välja de medier som ger tillbaka mest pengar. Den stora utmaningen är att de rätta valen påverkas av ett flertal faktorer – vilken bransch du verkar inom, hur specifik din målgrupp är och hur stor den geografiska marknaden är. Den ultimata lösningen är att själv kunna testa, mäta och lära sig vilka medier som passar bäst för just ditt företag. Det är doc...