Skip to main content

Nyhet  

Årets bästa reklamfilmer och kreatörer har utsetts – se de vinnande bidragen

Bildtext: Reklamfilmen ”Denim” för H&M utsågs till Sveriges bästa reklamfilm vid Roygalan 2022.

I går, den 29 september, belönades kreativitet och nyskapande inom svensk reklamfilmsproduktion under Roygalan som i år hölls på Södra teatern i Stockholm. TV4 var sponsor för andra året i rad och Marcus von Boisman, Creative Lead på TV4, var dessutom med och utsåg vinnarna i fyra av de tretton kategorierna: Sveriges bästa reklamfilm, Sveriges bästa reklamfilmsregissör, Sveriges bästa animation och Sveriges roligaste reklamfilm.

Roygalan arrangeras av Film- och tv-producenterna för att uppmärksamma Sveriges bästa reklamfilmer och skaparna som står bakom dem. Som en del i en stärkt relation till flera stora branschorganisationer var TV4 återigen huvudsponsor till tävlingen.

- Jag älskar reklamfilm och är djupt imponerad av den hantverksskicklighet som kreatörerna bakom årets vinnande bidrag besitter. Återigen blir jag stolt över att TV4 är med i ett sammanhang som premierar svensk reklamfilm. Här ser vi tydligt att kvalitet och kreativitet skapar reklam som berör, säger Malin Häger, försäljningsdirektör reklam Norden, TV4 Media.

Gårdagens gala leddes av manusförfattaren, regissören och skådespelaren Marie Agerhäll som avslöjade vinnarna i samtliga kategorier. Vinnarna i de kategorier som Marcus von Boisman, tillsammans med övriga i branschjuryn var med och utsåg, blev:

Sveriges bästa reklamfilm

GULD: Newland – Denim för H&M

Juryns motivering: "Vi föll pladask för hur idé, hantverk och attityd, triggar vårt intresse och landar perfekt i konceptet. En till synes enkel tanke, har översatts till en inspirerande och uttrycksfull film där vi blir sugna på att upptäcka det nya som varit gammalt men också att återanvända det som kan bli nytt igen. Kamera, ljudläggning och klippning samsas om att överraska tittaren, om och om igen, och vi vill bara se mer."

SILVER:

Bacon (STH) – Say you, say Tre för Tre
Business Club Royale – The Field för Peas of Heaven
Karpinsky – Fortsätt ta hand om varandra, pandemin är inte över för MSB 


Sveriges bästa reklamfilmsregissör

Marcus Ibanez - The Wish för Penny, Click för Läkare Utan Gränser och På väg till dig. Arigato för Postnord

Juryns motivering: "Vi har fått ta del av tre filmer där hantverket är slående. Regissören har en unik fingertoppskänsla som vördnadsfullt hanterar alla element som krävs för att dra in oss tittare i en egen värld och bygga engagemang. Personregin är enastående, scenografi och styling är så välbalanserat och musiken och klippningen är sensationell. Det blir helt enkelt inte bättre än så här."


Sveriges roligaste reklamfilm

Slate Film – Sales isn´t always easy för Zaplify

Juryns motivering: "Årets roligaste reklamfilm levererar stor igenkänning och ett lika stort skratt. Den visar att en kort film också kan göra jobbet om idéen är tydlig och väl genomförd. Casting, regi, tajming och klippning är så bra i denna film så juryn var eniga om att roligare än så här blir det inte."


Sveriges bästa animation

Naive - Världens bästa djurskydd för Djurens rätt

Juryns motivering: "Här får vi se en animerad film som når in på djupet. Ett modigt grepp där vi får vila ögonen länge på bilderna. Animera betyder ge liv, besjäla, och exakt det gör denna fina film som även ger en röst åt dem som inte alltid kan göra sig hörda. Bidraget visar på en fingertoppskänsla när det kommer till manus, tajming och karaktärsutveckling."

På Roygalans hemsida kan du se vinnarna i samtliga kategorier: roygalan.se/vinnare/


Under galan bjöd TV4 bland annat på en generös godisfest:

 

FLER NYHETER >>