Lönar det sig att annonsera under sommaren?
Om det är lönt att annonsera under sommarmånaderna är en rimlig fråga eftersom det är en tid när många är på semester. Ett svar är såklart att det beror på, men det finns även en hel del generella fördelar med att annonsera då.
Faktum är att över en fjärdedel av all handel sker under just sommarmånaderna och det är även den tid då detaljhandeln ökar som mest under året. Anledningen är till stor del för att många av oss är lediga och har tid att strosa i butiker och göra det vi tidigare under året inte har hunnit med. Som företag är därför sommaren en viktig tid att synas på för att konsumenterna ska ha ditt företag och det du erbjuder i åtanke.
En annan fråga som du som annonsör kanske undrar är om det är rätt att annonsera i tv under sommaren? Är vi inte ute och grillar i stället? Jo, det stämmer att vi är ute mer men inte fullt så mycket som det är lätt att tro. Under årets andra månader tittar i runda slängar 8 miljoner svenskar på tv varje vecka - under sommaren är det ungefär 7,5 miljoner. Det innebär alltså att över 78 procent av alla svenskar tittar på tv även under sommaren vilket gör att tv fortfarande är det medie som står sig bäst även när vi har semester. Det som händer är att vi börjar titta på tv lite senare på dygnet, efter att vi mättat vårt utomhusbehov för dagen.
Nära 6 miljoner tittar även under sommaren på någon form av tv digitalt varje vecka, exempelvis via Netflix, Youtube och tv-kanalernas play-tjänster. För TV4:s del har vi nästan 6 miljoner tv-tittare på våra linjära kanaler varje vecka under sommaren, och över 1 miljon tittare på TV4 Play varje vecka.
Vill du testa vad annonsering i TV4 kan göra för ditt företag?
Om du vill testa vad annonsering i TV4 kan ha för effekt på ditt varumärke kan du läsa mer om våra sommarerbjudanden här.