Skip to main content

Insikt  

Lönar det sig att annonsera under sommaren?

Om det är lönt att annonsera under sommarmånaderna är en rimlig fråga eftersom det är en tid när många är på semester. Ett svar är såklart att det beror på, men det finns även en hel del generella fördelar med att annonsera då.

Faktum är att drygt en fjärdedel av all handel sker under juni, juli och augusti, vilket gör att försäljningen är något högre under sommarmånaderna än under en genomsnittlig månad under övriga delen av året (Svensk Handel, sommarhandeln 2021). Anledningen är troligen att många av oss är lediga och har tid att strosa i butiker och göra det vi tidigare under året inte har hunnit med. Som företag är därför sommaren en viktig tid att synas på för att konsumenterna ska ha ditt företag och det du erbjuder i åtanke när de handlar.

Även om det i år är många faktorer som påverkar handeln är sommaren normalt sett en viktig period för detaljhandeln där midsommarhelgen är handelns fjärde viktigaste försäljningstillfälle, särskilt för dagligvaruhandeln. 2021 beräknades försäljningen inom dagligvaruhandeln öka med 14 procent jämfört med en genomsnittlig vecka, vilket innebär en merförsäljning på cirka 900 miljoner kronor (Svensk Handel, sommarhandeln 2021).


Hur mycket tittar vi på tv under sommaren?

En annan fråga som du som annonsör kanske undrar över är om det är rätt att annonsera i tv under sommaren? Är vi inte ute och grillar i stället? Jo, det stämmer att vi är ute mer men inte fullt så mycket som det är lätt att tro. Under årets andra månader tittar runt 7,7 miljoner svenskar på tv varje vecka - under juni, juli och augusti är det ungefär 6,9 miljoner som tittar i åldersgruppen 3 år eller äldre. För TV4:s del tittar runt 4,7 miljoner tittare på våra linjära kanaler varje vecka under sommaren, och varje vecka tittar även över 1 miljon personer på TV4 Play.

Det innebär alltså att 9 av 10 fortsätter att titta på tv även under sommarmånaderna, vilket gör att tv är ett media som står väldigt starkt även när vi har semester.


Vad säljer bäst vid olika väder?

I en sammanställning av Svensk Handel är det tydligt att vårt konsumtionsmönster styrs av vädret. Vid varmt och soligt väder gillar många att umgås och vistas utomhus och vid kallt och regnigt väder vill vi gärna pyssla, renovera och kolla på tv.

Storsäljare_1.jpg

 
Vill du testa vad annonsering i TV4 kan göra för ditt företag?

Om du vill testa vad annonsering i TV4 kan ha för effekt på ditt varumärke hör gärna av dig till saljavdelningen@tv4.se.