Utvecklad köpteknik hos TV4 skapar träffsäkerhet för annonsör
TV4 lanserar möjligheten att annonsera i tv-innehåll på den stora tv-skärmen med styrningar på användarnivå med CTV.
En av de snabbast växande marknadsföringskanalerna globalt de senaste åren är connected tv, CTV. Adweek rapporterar att annonsering i CTV kommer växa med upp mot 40 procent i USA under 2022. Möjligheten och potentialen i att annonsera smart på den stora tv-skärmen via det digitala ekosystemet har även uppmärksammats i Sverige.
Digital annonsering på tv-skärmen är inget nytt för TV4. Över 60 procent av den digitala konsumtionen på TV4:s innehåll sker där. Det som saknats är möjligheten att på ett träffsäkert sätt styra annonseringen mot de som tittar.
TV4 lanserar därför nu möjligheten att annonsera i tv-innehåll på den stora tv-skärmen med styrningar på användarnivå i form av demografiska attribut som kön, ålder, livsfas, bilinnehav, boende med mera.
- Annonsmarknaden har under en tid pratat mycket om connected tv. Vi är glada att vi nu på riktigt har möjligheten att erbjuda våra annonsörer digital målgruppstyrning på CTV-kampanjer, säger TV4:s försäljningsdirektör Malin Häger.
TV4 har som målsättning att öka andelen av annonslagret som går att styra ner på användar- eller hushållsnivå, både på digital konsumtion och på den linjära titten.