Skip to main content

Välj var du annonserar med omsorg – det ger effekt på din försäljning

21 mar 2018

Under våren har ett hett diskussionsämne inom marknadsföringsbranschen varit så kallad brand safety på framförallt Youtube och Facebook – och debatten är i full gång. I stort handlar det om att den miljö du väljer att annonsera i speglar över sig på ditt varumärke och i förlängningen din försäljning.

Du kan exempelvis välja att visa din reklam i samband med ett stort tv-program, en artikel i lokaltidningen eller på en sajt. Den debatt som pågått inom marknadsföringsbranschen den senaste tiden handlar till stor del om att det finns två ytterligheter av annonsmiljö - tryggt och säkert innehåll och potentiellt kontroversiellt och skadligt innehåll.

Till det först nämnda, tryggt och säkert innehåll, räknas tv-kanaler, dagstidningar och radio med mera som har ett publicistiskt ansvar och själva väljer vilket innehåll som ska visas i deras kanaler. Till det andra, potentiellt kontroversiellt och skadligt innehåll, räknas användargenererat innehåll – det vill säga ställen där användarna själva laddar upp vilket innehåll de vill. Exempel på det är sociala medier.  

Under 2017 briserade något som gick under namnet "adpocalypse" när en mängd välkända varumärken råkade få sina reklamfilmer visade runt extremistiskt och hatiskt innehåll på Youtube. När det uppmärksammades valde hundratals av världens största varumärken att bojkotta både Google och Youtube.

Under mars 2018 blev även svenska Google kritiserat för sin hantering av högerextremt och hatiskt innehåll på Youtube och för hur lätt det är att hamna högt upp i sökresultaten på Google med den typen av material. För att komma till bukt med problemet stängde Google bland annat ner ett Youtube-konto som publicerat hatiskt innehåll, men videoklippen dök snabbt upp igen under ett annat kontonamn.

Google och Facebook jobbar ständigt med att hitta lösningar på problemen med kontroversiellt innehåll samtidigt som de såklart vill ha en så öppen plattform som möjligt.

En färsk undersökning av en marknadschefsorganisation (CMO Council) visar på att upp mot 50 procent av alla konsumenter kan tänka sig att bryta helt med ett företag som har annonserat bland kontroversiellt innehåll och fake news. Med det sagt är det viktigt att ha koll på i vilken miljö du annonserar för att inte riskera faktisk försäljning.

Sveriges Annonsörer - branschorganet som jobbar för annonsörernas bästa - rekommenderar att säkra upp en större del av marknadsföringsinsatserna i trygg media, för att garantera effekt och trygghet. Så här lyder tipsen från Sveriges Annonsörer:

”Vill ni säkra upp effekt av er annonsering, överväg att lägga en ansenlig del i traditionella medier. Ni kommer sannolikt bli förvånade över mereffekten per satsad krona.”

Läs hela blogginlägget från Sveriges Annonsörer här.