Skip to main content

Lönar det sig att annonsera under sommaren?

05 jun 2018

Om det är lönt att annonsera under sommarmånaderna är en rimlig fråga eftersom det är en tid när många är på semester. Ett svar är såklart att det beror på, men det finns även en hel del generella fördelar med att annonsera då.

Faktum är att över en fjärdedel av all handel sker under just sommarmånaderna och det är även den tid då detaljhandeln ökar som mest under året. Anledningen är till stor del för att många av oss är lediga och har tid att strosa i butiker och göra det vi tidigare under året inte har hunnit med. Som företag är därför sommaren en viktig tid att synas på för att konsumenterna ska ha ditt företag och det du erbjuder i åtanke.

En annan fråga som du som annonsör kanske undrar är om det är rätt att annonser i tv under sommaren? Är vi inte ute och grillar i stället? Jo, det stämmer att vi är ute mer men inte fullt så mycket som det är lätt att tro. Under årets andra månader tittar i runda slängar 8 miljoner svenskar på tv varje vecka - under sommaren är det ungefär 7,5 miljoner. Det innebär alltså att över 78 procent av alla svenskar tittar på tv även under sommaren vilket gör att tv fortfarande är det medie som står sig bäst även när vi har semester. Det som händer är att vi börjar titta på tv lite senare på dygnet, efter att vi mättat vårt utomhusbehov för dagen.

Över 7 miljoner tittar även under sommaren på någon form av tv digitalt, exempelvis via Netflix, Youtube och tv-kanalernas play-tjänster. För TV4:s del har vi över 6,5 miljoner tv-tittare varje vecka under sommaren, och nästan 3 miljoner digitala tittare på TV4 Play och de andra aktörerna inom vår digitala allians WOO.ad (som ingår i vårt annonserbjudande).

För att göra det så enkelt som möjligt för dig som annonsör har vi satt ihop färdiga annonspaket under sommaren - för att du ska kunna ta det lugnt medan vi gör jobbet! Läs mer om våra sommarpaket här.

Andra har även läst