Skip to main content

News  

Nya räckviddsrekord på TV4 Play - vecka efter vecka

Hittills under 2024 har TV4 Play haft en räckvidd på över 3 miljoner svenskar per vecka, vilket är en ökning med 60 procent jämfört med samma period under 2023. Enligt siffror från MMS digitala mätning nåddes även en ny rekordnivå vecka 16 2024 när hela 3,7 miljoner svenskar lockades till plattformen.

Sedan nya TV4 Play lanserades i mitten av augusti 2023 erbjuder TV4 oberoende journalistik, storslagen underhållning, direktsänd sport, högkvalitativt drama och ett stort utbud av filmer och serier på en och samma streamingtjänst. Användarna kan dessutom själva välja vilket utbud som de vill ha tillgång till. Det här är något som nu har visat sig ge fin effekt på veckoräckvidden på TV4 Play.

- Nu när det har gått ett tag sedan vi lanserade nya TV4 Play kan vi känna oss alltmer trygga i att den stadiga tillväxt som vi ser på plattformen fortsätter. Det är även ett fint kvitto på att användarna uppskattar vårt breda utbud och det nya upplägget, vilket gör att det känns extra kul att fortsätta utveckla tjänsten ytterligare, säger Jens Håkansta, kanalchef TV4.

Redan under hösten syntes en ökad räckvidd i plattformen och hittills under 2024 (v. 1-16) har räckvidden legat på i genomsnitt 3 miljoner svenskar per vecka. Under de tre senaste veckorna har räckvidden dessutom nått nya höjder på 3,5 miljoner vecka 14, 3,6 miljoner vecka 15 och 3,7 miljoner vecka 16.

TV4 Play_räckvidd_3.png

Källa: Data från MMS, faktiskt tittande (ej självskattat).


Sett till räckvidden i olika målgrupper går det bland annat att se att räckvidden på TV4 Play nu ligger på 40-45 procent i de populära målgrupperna 20-44 år och 20-64 år.

Källa: MMS digitala mätning

 

Om MMS

MMS är ett icke vinstdrivande oberoende branschorgan som mäter tittandet på program, klipp och reklam och levererar dagligen tittarsiffror till mediebranschen. Huvudsakliga uppdragsgivare är de stora mediehusen, mediebyråer och annonsörer.