Skip to main content

Rekordmånga tittare följer TV4:s aktualitetsprogram

Behovet av information och nyheter är just nu extra stort i samband med den speciella situation som hela världen befinner sig i, i och med covid-19. TV4:s nyhetsredaktion gör därför allt för att hålla tittarna uppdaterade med den senaste informationen och ser en rejäl ökning i antalet tittare på aktualitetsprogrammen Nyhetsmorgon, Malou efter tio, Efter fem och TV4Nyheterna.

Nyhetsdygnet i TV4 börjar med Nyhetsmorgon följt av Malou efter tio. Under eftermiddagen har Efter fem tagit plats som ett starkt nyhetsformat och dagen summeras sedan under TV4Nyheternas kvällsändningar klockan 19 och 22. Dessutom sänder TV4Nyheterna direkt för TV4 Play när det är relevant och extrainsatta presskonferenser sänds ofta även linjärt i TV4. Under de senaste veckorna har allt fler vänt sig till TV4:s aktualitetsprogram för att följa med i vad som händer i omvärlden.

- Det känns väldigt fint att tittarna är med oss hela dygnet, inte minst via TV4 Play. Vår dialog med tittarna är ständigt pågående, vi blir en samlingspunkt i en omtumlande tid och det förtroendet försöker vi förvalta varje dag, säger Viveka Hansson, TV4:s programdirektör för nyheter & samhälle.

Hon fortsätter:

- Våra redaktioner gör ett enastående jobb under delvis nya förutsättningar. Vi lägger stor kraft på att rapportera om utvecklingen kring viruset, fördjupa och förklara, men också på att låta allt det andra som pågår få plats.

Tittarsiffror för TV4:s aktualitetsprogram

Under den senaste månaden (15 mars till 15 april 2020) har ett flertal av TV4:s aktualitetsprogram slagit nya tittarrekord linjärt. Nyhetsmorgon slog rekord den 15 mars med 650 000 tittare, Malou efter tio slog tittarrekord den 17 mars när programmet sågs av 284 000 tittare och Efter fem slog nytt tittarrekord den 2 april med 496 000 tittare.

Tittarsiffror i snitt (tusental) - vecka 15

Även vid sammanställningen av snittsiffrorna för den senaste veckan, vecka 15, har antalet tittare ökat i såväl Nyhetsmorgon, Malou efter tio, Efter fem och TV4Nyheterna jämfört med samma vecka 2019. Nyhetsmorgon har ökat med 27 procent, Malou efter tio med 85 procent och Efter fem med 83 procent. Även vid sändningarna av TV4Nyheterna har antalet tittare ökat med 53 procent, från i snitt 337 000 tittare 2019 till 514 000 tittare 2020.

Spenderade timmar på TV4 Play - vecka 14

Det genomsnittliga antalet timmar som TV4 Plays användare har spenderat på Nyhetsmorgon, Efter fem och TV4 Nyheterna har även det ökat vid en jämförelse mellan vecka 14 2019 och vecka 14 2020 (som är de senaste siffrorna). Totalt har de tillsammans ökat med 188 procent (från 185 210 timmar 2019 till 532 763 timmar 2020). Alla siffror för Malou efter tio har i dagsläget inte kommit in för den aktuella veckan utan visar bara de som har sett programmet i efterhand och inte de som har sett det live. Vid en jämförelse med veckan innan, vecka 13, där siffrorna är med både för de som har tittat live och de som har tittat i efterhand, ökade programmet med 24 procent i antal spenderade timmar på TV4 Play jämfört med samma vecka året innan.

Källa: MMS