Skip to main content

Tittarsiffrorna på TV4 och TV4 Play ökade under mars

Med anledning av den rådande situationen kring covid-19 arbetar TV4:s nyhetsredaktion just nu extra intensivt för att ge tittarna möjlighet att följa med i allt som händer i vår omvärld. Samtidigt är TV4:s breda utbud av underhållning och dramaserier av stor vikt i stunder som de här, vilket inte minst visar sig i TV4:s tittarsiffror.

Under mars ser TV4 en kraftig ökning i antal tittare på både aktualitetsprogram som Nyhetsmorgon, Malou efter tio, Nyheterna, Efter fem och de livesändningar som sänds via TV4 Play men även på underhållningsprogram som Stjärnornas stjärna, Let’s dance, Robinson, Sveriges mästerkock och Tillsammans med Strömstedts.

- Vi har en viktig samhällsuppgift, inte minst i tider som de här, där våra tittare vänder sig till oss för att både följa nyheterna och för att få underhållning och sällskap i en tid där vi i allt högre grad behöver isolera oss. Den uppgiften tar vi på största allvar och vi gör därför allt för att, precis som tidigare, leverera högklassigt innehåll till våra tittare. Samtidigt har vi stor förståelse och respekt för att flera av våra annonsörer har det tufft nu. Vi gör därför fortsatt vårt yttersta för att de ska få maximal effekt av sina kampanjer, där de fina tittarsiffrorna såklart hjälper till, säger Malin Häger, försäljningsdirektör på TV4.

Tittarsiffror under första kvartalet av 2020

Under det första kvartalet av 2020 når TV4:s kanaler (TV4, Sjuan, TV12, TV4 Fakta, TV4 Guld, TV4 Film och Sportkanalen) i snitt 5, 6 miljoner svenskar varje vecka (57 procent av befolkningen)*. Under vecka 1-11 tittade svenskarna (3 år och uppåt) i snitt 42 minuter om dagen på TV4:s kanaler och under vecka 12-13 har de, när allt fler har befunnit sig hemma på grund av rekommendationer från Folkhälsomyndigheten, tittat i snitt 50 minuter per dag, vilket är en ökning med nästan 20 procent.

Vecka 1-11 tittade även i snitt 289 000 svenskar på TV4:s kanaler varje minut och under vecka 12-13 i snitt 340 000 svenskar, vilket är en ökning med 18 procent. TV4 står sig även starkt mot de kommersiella konkurrenterna NENT och DNS sett till tittartidsandelar, det vill säga hur stor andel som tittade på TV4 av alla de som tittade på kommersiell tv under en given tidsperiod. Av de tre kanalhusen stod TV4 för en tittartidsandel på i snitt 60 procent, NENT på 21 procent och DNS på 19 procent under vecka 12.

Även på TV4 Play har konsumtionen ökat under den senaste tiden. Under vecka 1-11 konsumerades i snitt 2, 56 miljoner timmar på TV4 Play och under vecka 12 (som är de senaste siffrorna) ökade antalet spenderade timmar till 3,34 miljoner, vilket är en ökning med cirka 30 procent.

*Svenskar över 3 år som tittade minst 15 minuter i veckan under vecka 1-13, 2020.

Källa: MMS