Skip to main content

Nyhet  

2024 kan allt det digitala annonslagret hos TV4 köpas programmatiskt

I och med förändrade tittarbeteenden där allt fler tittar på TV4 via en uppkopplad tv blir en större del av annonslagret adresserbart. Det här gör att TV4 satsar på ny teknologi som gör att allt reklamlager på TV4 Play kommer att kunna köpas programmatiskt från och med första kvartalet 2024.

I dag kan bara vissa slottar i reklampauserna på TV4 Play köpas programmatiskt men från och med det första kvartalet 2024 öppnas hela TV4:s digitala reklamlager upp för programmatiska köp.

- Det här demokratiserar köpen av tv-reklam och gör det möjligt för fler att synas i TV4:s annonsmiljö. Oavsett om du vill nå ut brett med din kommunikation eller rikta den mot en specifik målgrupp öppnar det här upp fina möjligheter, säger Mikael Ekelöf, director of ad sales business development på TV4. 

Vad innebär programmatiska köp, en uppkopplad tv och ett adresserbart lager?

Programmatisk handel möjliggör budgivning på annonsutrymme i realtid. Hos TV4 sker det när det är en reklampaus i ett specifikt program där annonsörerna budar mot varandra i en auktion. Den som vinner auktionen syns i reklampausen. Genom olika datakällor kan annonsörerna därmed värdera användare olika och välja när, var och med vilket budskap som de vill nå en specifik användare.

I artikeln Connected tv - vad innebär det? Vilka fördelar för det med sig? kan du läsa mer om vad en uppkopplad tv (CTV) och ett adresserbart lager innebär. Den 26 oktober gästade även Henrik Palo, new client director TV4, IAB Sweden Programmatic Event för att berätta om nya tittarbeteenden och köpsätt, om nya TV4 Play och om det ökade programmatiska lagret. Ta del av hans medverkan i efterhand här nedan.

Mikael Ekelöf, director of ad sales business development TV4, representerade även TV4 i en panel under eventet där de pratade om möjligheter och utmaningar med CTV. Se panelsamtalet här