Skip to main content

News  

TV4 och Disney+ inleder samarbete för annonsförsäljning i Sverige

TV4 och The Walt Disney Company Nordic inleder ett annonssamarbete från den 1 november. Det sker i samband med att Disney+ lanserar abonnemangsalternativet ”Standard med reklam” i Sverige och innebär att TV4 blir exklusiv återförsäljare av annonslager för Disney+ på den svenska marknaden.

Det nya annonssamarbetet innebär att TV4 och Disney+ tillsammans erbjuder annonsörerna en unik möjlighet att nå en bred och passionerad målgrupp som lockas av allt från sport till Star Wars.

Disney+ lanserades 2020 och har snabbt etablerats på den svenska marknaden. Den 1 november lanseras Disney+ nya abonnemangsplan i Sverige, där ”Standard med reklam” finns med som alternativ till ”Standard” och ”Premium”.  TV4 blir exklusiv återförsäljare av reklamlager i ”Standard med reklam” på Disney+.

- Vi kunde inte vara gladare över att äntligen få presentera det här samarbetet, som stärker både TV4:s och Disneys position på den svenska reklammarknaden. Partnerskapet med Disney är ett naturligt steg i att ge ett ännu starkare erbjudande till våra annonsörer, där båda parter står för och satsar på högkvalitativt innehåll i en trygg och annonssäker miljö, säger Mathias Berg, vd TV4, i ett pressmeddelande.

Hans van Rijn, vd The Walt Disney Company Nordic & Baltic, kommenterar även han samarbetet i ett pressmeddelande:

- Det känns fantastiskt att arbeta tillsammans med Sveriges största kommersiella tv-hus när vi tar detta nästa steg för Disney+. TV4 har decennier av erfarenhet och expertis och kommer att vara en stor tillgång både för våra annonsörer och tittare när vi nu kommer med ett helt nytt erbjudande till den svenska marknaden. Vår nya abonnemangsplan ger fans och tittare tillgång till det svåröverträffade innehållet på Disney+ med ökad flexibilitet och ännu större valmöjligheter. Vi ser verkligen fram emot den här lanseringen.

Vad innebär det nya annonssamarbetet för TV4:s annonsörer?

TV4 är Sveriges största kommersiella tv-aktör och samlar hela Sverige med engagerande nyheter, storslagen underhållning, direktsänd sport och högklassigt drama. I och med det nya annonssamarbetet med Disney+ kan TV4:s annonsörer exponeras i ytterligare en högkvalitativ miljö. Här nedan är svar på frågor om hur upplägget ser ut.

Varför har TV4 valt att inleda ett annonssamarbete med Disney+?

Disney+ och TV4:s tjänster matchar varandra väl när det kommer till både användarupplevelse och annonsmiljö. Tillsammans erbjuder de även annonsörerna en unik samlad räckvidd tack vare TV4:s lokala förankring i kombination med Disney+ starka internationella innehåll.

Hur kommer samarbetet att se ut?

Annonssamarbetet rullas ut i flera faser och där den första fasen inkluderar ett antal annonsörer som blir tillfrågade om att vara med i en pilotgrupp direkt från start. På så vis kan erbjudandet växa fram successivt, vilket möjliggör ett snabbfotat arbetssätt samtidigt som annonsörerna får en trygg introduktion. Efter pilotfasen kommer alla annonsörer som följer TV4:s och Disney+ riktlinjer för reklam att få möjlighet att köpa reklamutrymme på Disney+.

Vad innebär det här för annonsörerna och mediebyråerna?

För annonsörer och mediebyråer innebär det att de på ett lättillgängligt sätt, genom sin TV4-kontakt, får tillgång till en unik kombination av högkvalitativa målgrupper, annonsmiljöer och en bred räckvidd. De får även möjlighet att nå ut med sitt budskap i en miljö där det tidigare inte varit möjligt att annonsera och kan därmed öka både träffsäkerheten och den samlade räckvidden.

Kan alla annonsörer köpa reklam på Disney+ via TV4?

I den första fasen är det ett mindre antal annonsörer som får möjlighet att köpa synlighet hos Disney+, men framöver öppnas möjligheten upp ytterligare för marknaden, givet att reklamköparna följer både TV4:s och Disney+ riktlinjer för reklam.

Kommer det att vara möjligt att köpa reklamutrymme på Disney+ genom TV4:s annonsbokningssystem TV4 Ad Manager och Woo Manager?

Inledningsvis kan annonsören köpa reklamutrymme hos Disney+ manuellt via sin säljkontakt hos TV4 och alltså inte via TV4:s annonsbokningssystem. Möjligheten att köpa reklamutrymme hos Disney+ via TV4:s annonsbokningssystem ligger i planen längre fram.

Vilka är tittarna på Disney+?

Ta gärna kontakt med din säljkontakt på TV4 för att få mer information om vilka målgrupper som du kan nå genom det samlade erbjudandet. Du kan även kontakta en säljare här

Om Disney+

Disney+ erbjuder innehåll för alla och ett ständigt växande utbud av nya tv-serier, succéfilmer och exklusiva Originals under varumärkena Disney, Pixar, Marvel, Star Wars, National Geographic och Star. Tack vare Disneys omfattande underhållningsbibliotek, som spänner från dokumentärer och kritikerrosade dramaproduktioner till komedier och klassiska animationer, kan tittarna njuta av allt från ”The Simpsons” och ”Grey’s Anatomy” till prisbelönta hits som ”The Bear” och ”The Mandalorian”.

Robusta system ger föräldrar kontroll och säkerställer att Disney+ förblir en tjänst där tittarupplevelserna är anpassade för alla i familjen. Kunder kan skapa flera profiler per konto och har möjlighet att skapa profilrelaterade PIN-koder och innehållsklassificeringar via funktionen Parental Controls.