Skip to main content

Nyhet  

Nytt rekordresultat för TV4 – ett av de mest lönsamma TV-företagen i Europa

PRESSMEDDELANDE - företaget

TV4 gör nytt rekordår och är nu, med ett operativt resultat på 1 382 MSEK (1 022 MSEK 2017) samt en rörelsemarginal på 29,2 procent (22,9 procent 2017), ett av de mest lönsamma TV-företagen i Europa. Affärsområdet Bonnier Broadcasting ökar vinsten med drygt 140 procent och noterar ett operativt resultat på 1 027 MSEK (423 MSEK 2017). Omsättningen ökar till 8 253 (7 497 MSEK 2017), vilket motsvarar en tillväxt på 10 procent. Samtliga bolag inom Bonnier Broadcasting växer i omsättning och förbättrar sina resultat. C More gör, med betydande ökningar i abonnentbas och konsumentintäkter, en kraftig resultatförbättring jämfört med 2017, -99 MSEK (-296 MSEK 2017). Finska MTV har efter flera år på en utmanande finsk TV-marknad definitivt vänt trenden och noterar ett resultat på -20,6 MEUR (-22,6 MEUR 2017).

- 2018 var året då vår strategi, att gå från tittare till användare, verkligen gav utdelning. Under året tog vi flera avgörande steg mot en hållbar och framtidssäkrad TV-affär. Stärkta av rekordresultatet fortsätter vi nu att investera i användarvänlig teknik och kvalitetsprogram som sammantaget skapar Sveriges bästa TV-upplevelser, säger Casten Almqvist, vd, TV4 och Bonnier Broadcasting.

För TV4 landade det operativa resultatet för 2018 på rekordhöga 1 382 MSEK (1 022 MSEK 2017), vilket är en ökning med 35,2 procent mot föregående år. Rörelsemarginalen förbättrades till 29,2 procent. Bakom den betydande resultatförbättringen står ett år av fortsatt framgångsrik digital transformation, stora tittar- och konsumtionsframgångar på samtliga plattformar samt en kombination av stark tillväxt i intäkter, minskade kostnader och effektiviseringar.

Med över hälften av den MMS-mätta AVOD-konsumtionen stärkte TV4 Play, som vid årsskiftet hade över 4,7 miljoner inloggade användare, positionen på marknaden ytterligare. Med ett räckviddstillskott för TV4 Play som överstiger räckviddsminskningen linjärt har TV4 ökat den totala räckvidden de senaste fem åren, trots minskningar i linjärt tittande. Samtidigt noterades stora tittarframgångar linjärt under året – TV4-kanalerna gjorde sitt andelsmässigt bästa år någonsin och TV4 som enskild kanal gjorde sitt bästa år sedan 2005 sett till tittartidsandelar. Som ett resultat av detta, samt ett fortsatt stärkt och plattformsoberoende annonserbjudande, slog TV4 sina tidigare rekord sett till både digital och linjär försäljning och stärkte därmed positionen som marknadsledare inom kommersiell tv oberoende av plattform. Ett fortsatt fokus på kvalitet och transparens har dessutom lett till ökad efterfrågan på tv såväl digitalt som linjärt, det vill säga det total-tv-erbjudande som TV4 drivit de senaste åren, och mycket talar för att den trenden fortsätter 2019. Omsättningen steg till 4 739 MSEK (4 469 MSEK 2017).

För C More syns en kraftig resultatförbättring 2018, delvis mot bakgrund av den plan för ”ett lönsamt C More” som lanserades vid årets början. Därutöver har C More ett starkt innehållsår bakom sig med ett flöde av stora svenska dramasatsningar och ett framgångsrikt fotbolls-VM, samt möjligheten att ta del av TV4-innehåll reklamfritt i tjänsten. Abonnentbasen och konsumentintäkterna växte kraftigt under året. Samtidigt fortsatte investeringar i svenskt kvalitetsinnehåll inom bland annat drama och sport och resultatet landade på -99 MSEK (-296 MSEK 2017).

- Inför 2018 slog vi ihop organisationerna för C More och TV4 under ett operativt ledarskap. Det rejäla resultatlyftet för C More är kvittot på att detta är rätt väg framåt. Nu växlar vi upp C More ytterligare med bland annat ökade programsatsningar för familjepubliken, säger Casten Almqvist.

Finska MTV, som de senaste åren haft det tufft på en utmanande marknad, noterade både digitala och linjära framgångar med ökningar i kommersiella tittartidsandelar och sett till antalet strömstarter. MTV växte även mer än den hårt konkurrensutsatta annonsmarknaden i genomsnitt. C More som SVOD-tjänst, som lanserades på den finska marknaden 2017, såg ökningar i abonnentbas och totalt sett växte C More mer än den finska SVOD-marknaden i genomsnitt. Resultatet* landade på -20,6 MEUR (-22,6 MEUR 2017).

Bonnier Broadcasting ökade vinsten med drygt 140 procent och noterar ett operativt resultat på 1 027 MSEK (423 MSEK 2017). Omsättningen ökade med 10 procent till 8 253 MSEK (7 497 MSEK 2017).

*Avser MTV och Mediahubs samlade resultat.

Till hela årsrapporten för Bonnier Broadcasting 2018

 

Andra har även läst