Skip to main content

Nyhet  

Stort tack till alla som var med och tävlade om reklamtid hos TV4 – vinnaren är nu utsedd

I en av luckorna i 2023 års julkalender på TV4 Commercial var det möjligt att vinna reklamtid hos TV4. Vinsten gick till Ånge kommun som nu har vunnit regional synlighet linjärt. Här berättar de hur det känns. Du kan även ta del av de rätta svaren för respektive fråga.

Det var många som deltog i tävlingen där det var möjligt att vinna reklamtid hos TV4. Stort tack till alla er som tog er tid att delta! Det var många som hade alla rätt och som hade fina motiveringar till varför de borde vinna. Efter en noggrann genomgång av alla bidrag gick vinsten till slut till Ånge kommun som vann 100 TRP* hos TV4 som de kan ta ut i ett (1) av TV4:s 20 regionala områden runt om i Sverige.

- Det känns helt otroligt att vinna detta fantastiska pris! Det kommer hjälpa oss väldigt mycket i vårt arbete med platsvarumärket Ånge kommun. För en liten glesbygdskommun som Ånge så är det här rena drömvinsten. Våra förhoppningar med vinsten är att den ska leda till att fler människor får upp ögonen för vår fina kommun och vill komma till oss. Att fler vill bo, leva och arbeta i framtidssatsande Ånge kommun, säger Marie Öberg, kommunikatör på Ånge kommun.

RÄTT SVAR

Här nedan är de rätta svaren i tävlingen som alla gick att hitta på olika ställen på TV4 Commercial.

  1. Generellt, om du bokar en kampanj som syns i regionerna Jämtland, Stockholm och Skåne för 285 000 kr under en treveckorsperiod hos TV4. Hur stor del av befolkningen når du då ut till i de valda områdena?

    Reklamfilmen når ut till cirka 27 procent av befolkningen i valt område och genererar ungefär 2 230 000 reklamkontakter på TV4:s kanaler och tjänster. Här kan du få en indikation på vilken räckvidd du kan uppnå utifrån din budget. 

  2. Ungefär hur många unika tittare har TV4 under en genomsnittlig vecka?

    6 miljoner

  3. TV4 har nyligen gjort en studie tillsammans med Ehrenberg-Bass Institute som är ett världens största institut för marknadsforskning. Vad kallas de fyra mönster – eller lagar – som lyfts fram i studien?

    The Law of Duplication of Purchase
    The Law of Buying Frequencies
    The Law of Double Jeopardy
    The Law of Brand User Profiles

  4. Olika medier ger tillbaka olika mycket per spenderad krona, där tv är det medie som i genomsnitt ger tillbaka mest. Hur mycket?

    Varje investerad krona i reklam i tv ger tillbaka cirka 4 kronor och 20 öre i försäljning. 

  5. TV4 har i dagsläget två olika annonsbokningsverktyg där annonsörerna själva kan boka reklam. Vad heter de?

    TV4 Ad Manager och Woo Manager

  6. Genom digital annonsering hos TV4 kan annonsörerna välja att styra sin kampanj mot ett flertal väldefinierade målgrupper. Nämn fem olika styrningsmöjligheter.

    TV4 erbjuder annonsörer att styra sin digitala annonsering mot bland annat ålder, kön, geografiska områden, intressen, livsfaser, boendeformer, specifika apparater eller programkontexter.

  7. Under hösten 2023 blev det klart att TV4 inleder ett nytt samarbete för annonsförsäljning. För vilket bolag har TV4 blivit exklusiv återförsäljare av annonslager på den svenska marknaden?

    Disney+ / The Walt Disney Company Nordic 
 
* TRP syftar på kontakter i procent av ett målgruppsuniversum. Exempelvis är 1 TRP = 1 % av en specifik målgrupp.