Skip to main content

Succéstart på året - storpublik för TV4:s premiärer

Under början av januari sändes premiäravsnitten av ett flertal av våra program, däribland Sveriges mästerkock, Talang och Mandelmanns gård. Vid en jämförelse mot premiäravsnitten av samma program 2018 lockar de alla storpublik under 2019.

Sveriges mästerkock, Talang och Mandelmanns gård har alla lockat fler tittare jämfört med föregående år. Premiäravsnittet av Sveriges mästerkock lockade över 1,1 miljon tittare i TV4 vilket är en ökning med 2 procent gentemot 2018. På TV4 Play var det en knapp ökning med 1 procent i antalet starter men däremot spenderade tittarna runt 8 procent längre tid på programmet.

Talang lockade över 956 000 tittare i TV4, vilket är en ökning med 10 procent gentemot 2018, och följdes även av många digitalt. Antalet strömstarter på TV4 Play ökade med 9 procent i antal starter och 4 procent i konsumerad tid gentemot föregående år. Programmet fick även en perfekt start i sociala medier, framförallt på den lite mer okända plattformen TikTok (tidigare Musical.ly) där Talangs konto ökade från 9 000 till 30 000 följare bara under premiärhelgen. Nu är kontot uppe i över 113 000 följare och programmet har även ett högt engagemang på Instagram, Youtube och Facebook. Att Talang är populärt på samtliga plattformar gör att det når en enorm räckvidd i alla åldrar.

Vi ser även att Gustav och Marie Mandelmann fortsätter att locka tittare till Mandelmanns gård. Premiäravsnittet lockade över 1 miljon tittare i TV4 vilket är en knapp ökning på 2 procent från förra året och på TV4 Play var antalet tittare konstant gentemot 2018, däremot spenderade tittarna i genomsnitt 9 procent mer tid framför programmet. Utöver de här formaten visades även premiäravsnittet av Farmen men det är inte med i den här jämförelsen då premiäravsnittet 2018 var ett 30 minuters program på en måndag medan programmet i år var en timme långt och sändes på en söndag. Även Dirigenten hade premiär men eftersom det är ett helt nytt program finns inget tidigare program att jämföra med.

Under de två första veckorna under 2019 ser vi även en fantastiskt fin start totalt på TV4 Play. Jämfört med samma period under förra året har konsumtionen ökat med 21 procent i antal starter och 17 procent i konsumerad tid – ett riktigt styrkebesked!

Källa: MMS A3+, premiäravsnitt 2018 vs. premiäravsnitt 2019 + totalt antal starter och konsumerad tid på TV4 Play under vecka 1 och vecka 2, 2018 vs. 2019.

Andra har även läst

Vill du chatta med en säljare?
Kontakta oss
Chatta med en säljare

Hej,

Kul att du vill chatta med en av våra säljare! För att ge dig den bästa servicen behöver vi namn och e-post innan du startar chatten.

* Obligatoriska fält

Chatten är bemannad varje vardag 8-17.

I vår integritetspolicy kan du läsa mer om hur vi behandlar dina personuppgifter.

Chatten är nu avslutad.

Tack och hoppas att du har fått svar på dina frågor!

Hej!

Just nu har vi högt tryck på chatten. Vänligen försök igen senare.

Kontakta oss

Hej!
Chatten är öppen alla vardagar mellan 8-17. Lämna gärna ett meddelande så återkommer en av våra säljare till dig så snart som möjligt.

* Obligatoriska fält

Tack för ditt meddelande!

En av våra säljare hör av sig inom kort.